Thursday 4 December 2014

Rania food chart

Assalamualikum..

Masuk minggu ni rania dah 4 minggu makan solid.. buat masa ni aku cuma bagi puree buah je.. ada la jugak bagi baby rusk.. untuk kelainan rasa.. sebab aku pun duk ulang2 je.. epal, carrot, potato ulang2.. minggu ni start bagi pear.. aku masih belum bagi nasi sebab dia baru je masuk 6 bulan.. rasa nya minggu depan dah boleh try bagi bubur nasi.. setakat ni pun rania ok xde sembelit ke apa.. tiap2 hari popo.. kadang-kadang 2 kali sehari.. selalu nya rutin nia bangun pagi je mesti berak..

Kat nursery pun aku akan bekalkan 2 kiub puree untuk nia makan.. aku dah bagitau awal2.. lepas nia bangun tido pagi baru bagi.. sebab aku selalu hantar nia dah kenyang + mengantuk sebab dia bangun awal.. kadang2 ada la jugak dia tertido dalam kereta.. padahal jarak rumah ngan nursery dekat je.. tulaa sape suruh bangun awal.. hehe

Semalam aku bagi bekal 2 kiub pear puree.. masa keluarkan bekas dari beg rasa berat.. terkejut gak la.. ingatkan xhabes rupanya xberusik pun.. susu yang aku bagi 1 botol pun xterusik.. ishhh.. ni boleh mendatangkan marah.. bila check buku rutin harian rania kat nursery.. kat situ tulis pagi makan puree yang dibawa.. kejadah nya makan.. xterusik pun haa.. rasa nak amukan je aku nih.. kesabaran je.. pastu tengahari dia bagi rania makan setengah ketul ikan.. ikan?? what the fish?? aku ni walau xberkira sangat tapi still aku pantau jugak la ape anak aku makan.. aku xkisah dia nak bagi anak aku makan makanan yang diorang masak.. tapi nasi pun aku belum bagi ni dia dah bagi anak aku ikan.. aku pun selalu jugak bagi rania rasa makanan.. tapi just celet sikit je.. bagi dia rasa.. hmm ni la risiko kalau bukan kita sendiri jaga.. nak xnak redha jelaa..

Tadi masa hantar rania aku tanya la kenapa xbagi rania makan puree.. dia cakap xperasan puree dalam beg.. nampak dah kat situ beg bekal aku bagi tu dari pagi sampai petang xberusik.. pengasuh yang jaga rania cuti 1 bulan balik kampung.. tu yang jadi macam tu.. anak owner yang tolong jagakan gilir2 dengan staff yang lagi sorang.. pastu anak owner tu tanya xbagi rania benda lain lagi ke selain puree.. aku cakap x.. memang bagi puree je buat masa sekarang.. harap dia faham la.. tunggu la rania besar sikit ko nak suap macam2 pun.. aku xkisah.. selagi xmendatangkan mudarat kat anak aku.. aku ni nak komplen banyak2 pun kang risau plak diorang terasa hati.. kang dilayan nya anak aku tu nak x nak je.. adoyaii.. dilema wanita betul lah..

Rania balik semalam pun macam lapar je.. memang selalu sampai rumah je aku terus bagi dia minum susu.. rania ni kalau kenyang dia ok la.. letak je kat depan tv.. semalam xnak pulak.. nak dukung je.. pastu duk isap2 jari.. ngan baju aku pun duk tarik2 nak isap.. bagi dia makan pear puree 2 kiub kejap je habis.. kesian lah anak ibu.. tsktskk


Minggu kedua rania makan dah boleh makan tanpa campur susu.. rania ni aku rasa ikut ayah dia.. suka makan buah xsuka sayur.. jangan xmakan sayur macam ayah ye nak.. xsuka xpe tapi makan.. ada ehh macam tu.. rania kalau buah kejap je makan.. suap telan suap telan.. kalau carrot atau potato dia still makan tapi main2.. dia tiup2 makanan tu.. tersembur keluar.. baby rusk tu pun dia xberapa suka.. bagus lah.. aku bagi tu pun sebab salah beli.. nak beli baby bites untuk dia belajar pegang makanan.. dah terbeli bagi jelaa.. xkan nak buang kot.. aku ada la rasa.. agak manis sikit baby rusk tu.. aku beli jenama milna..


Start minggu ketiga rania dah makan 2 kali sehari.. sebab katanya pengasuh.. rania petang pun dah lapar.. so aku bagi bekal baby rusk 1 keping untuk petang.. aku bagi rania makan campur air buat macam nestum tu tapi kat nursery bagi dia makan macam tu je.. xpe lah asal dia makan.. tapi aku agak xbanyak yang makan buang je yang banyak.. minggu depan appointment checkup rania.. harap2 naik la berat si nia nih.. aku pun rasa macam dia dah makin berat.. ke aku je yang psycho sebab ayah nia cakap sama je.. ceehhhh..

No comments: