Friday 3 July 2015

Resepi Sambal Bilis Petai Tempoyak

Assalamualaikum..

Hari ni nak kongsi resepi yang terpaling sedap.. kahkah.. dah masuk separuh bulan kita puasa kan.. mesti dah xtau nak masak apa.. dah xlalu nak makan semua kan.. nah try ni.. kompem tambah nasi berkali2.. aku buat ni 2 hari lepas.. aku ada google jugak resepi tapi semuanya macam xkena ngan tekak aku.. ada yang berair macam patin masak tempoyak ada yang letak serai.. aku pun cuba buat sendiri ikut resepi sambal ayam penyet yang selalu aku buat..


Tengok gambar pagi2 ni menduga tau.. haha.. mula2 tu aku buat sikit je.. sebab ikan bilis tinggal sikit je.. boleh la segengam.. pastu petai aku letak 2 papan.. balik kerja tu trus masuk dapur ktung ktang.. masa tengah masak tu bau dia kan menusuk.. habis semua orang terbersin.. haha.. terus mak mertua aku tnya masak apa.. fil pulak memang suka petai.. dengar aku cakap buat sambal petai suka la dia..

Time bukak puasa tu selera betul atok makan sampai berpeluh2.. sampai atok cakap nana buat sikit je.. kalau banyak boleh ayah bawak balik kb.. terus aku serba salah.. tu yang malam tu buat lagi untuk atok bawak balik.. sambal ni makan dengan nasi panas2 memang terangkat.. lagi2 kalau baru buat tu.. sebab kalau dah simpan dalam peti ikan bilis dia dah jadi kenyal sikit.. tapi still layan jugekkk..

Ni resepi untuk sapa2 nak cuba, mana tau lepas masak ni mertua sayang.. kahkah.. atok otw balik kb tu siap beli lagi petai.. pastu suruh siti call tnya resepi macam mana nak buat.. hahaha..

Resepi Sambal Ikan Bilis Tempoyak

Bahan-bahan
Segengam Ikan Bilis
2 papan petai
2 sudu tempoyak @ isi durian
3 Ulas bawang putih
6 Ulas bawang merah
10 biji cili padi (ikut tahap kepedasan masing2)
Garam dan gula secukup rasa


Cara-cara

1) Bersihkan ikan bilis pastu goreng garing. Angkat toskan letak tepi.
2) Tumbuk bawang merah, putih dan cili padi. Lepas tu goreng dengan minyak goreng ikan bilis tadi.. tapi guna minyak sikit je.. jangan banyak2.. AMARAN.. part ni memang boleh buat satu rumah terbersin.. hehe
3) Bawang xpayah goreng sampai garing, kejap je terus masukkan ikan bilis gaul2 rata.
4) Masukkan tempoyak atau isi durian gaul2 rata.
5) Last masukkan petai, gaul kejap je xnak bagi petai tu layu sangat.
6) Dah siap !!!

Senang je kan.. tapi makan macam ni la boleh naik selera.. makan kering2 je.. aku sukeee.. tapi kalau yang nak macam berkuah sikit letak la air.. aku pun ada letak air sikit xnak bagi kering sangat.. yang dalam gambar paling atas tu isi durian ye.. aku xsuka makan durian.. memang xmakan la kalau macam tu je.. tapi kalau tempoyak aku makan.. haha.. pelik tapi benar jugak aku nih.. 


malam tu buat dapat la 2 bekas, yang besar tu bagi atok bawak balik kb.. yang kecik aku punye.. tadehal la aku leh buat lagi lau habes kan.. hehe..

SELAMAT MENCUBA..

No comments: