Tuesday 2 December 2014

Pengalaman bersalin ceaser part IV

Assalamualikum..

Ni aku just nak share pendapat.. Sebab aku sendiri dah alami dan jugak orang2 yang terdekat dengan aku.. Kalau orang kata untungla beranak ceaser xsakit.. wrong!! totally wrong.. ceaser lagi sakit dari normal.. ceaser ko kena pantang lebih.. sakit dia tu lagi lama nak baik..  kalau normal seminggu luka dah kering.. dah ok xde rasa sakit sangat dah.. tapi kalau ceaser, makin lama maksudnya luka tu dah kering.. lagi la sakit.. nak jalan memang seksa..

Awal2 memang la xrasa sakit sebab makan ubat kan.. aku memang makan sampai habis ubat tahan sakit yang doc bagi.. padahal nurse dah bgtau makan time sakit je.. dah memang kalau xmakan sakit so hari2 aku makan sampai habis ubat tu.. huhu.. luka tu xboleh letak ubat.. cream ke ubat gamat ke.. tidak sama sekali.. kena biar macam tu je.. nak mandi boleh tapi lepas mandi make sure lap kering2.. xyah la nak bersabun bagai kat tempat luka tu.. xboleh takut jangkit kuman ke ape nanti..

Macam aku.. lepas seminggu tu aku macam wanita besi sangat.. jalan pun xmacam orang beranak.. wow sangat rasa.. teheee.. lepas tu amik kau.. nak jalan pun terbongkok2 pegang perut.. nak bangun duduk lagi la.. padan muka.. masa ubat ada lagi belagak sangat..nak bangun dari baring lagi siksa.. sebab nak kena gagahkan bahagian pinggang tu kan.. kena tahan guna tangan.. nak bangun berdesup macam biasa tu xde la der.. slow2 je..

Dalam family belah aku. xde lagi yang bersalin ceaser.. aku lah yang pertama dalam sejarah keluarga.. mak aku, kakak2 aku semua normal.. even kakak ipar pun xde la yang ceaser.. belah family mertua pulak.. MIL ceaser anak yang bongsu, adik pada hubby aku.. pastu kakak ipar aku pun ceaser sebab air ketuban dah kurang kot.. lupa dah aku.. pastu biras aku ceaser sebab baby terbelit tali pusat.. sama macam kes aku la kiranya.. beza nya kes biras aku ni dia sempat terbuka jalan 4 cm.. dah masuk bilik bersalin tapi setakat tu jelaa.. doc scan nampak tali pusat terbelit.. immediately kena bedah.. biras aku ni kena full body bius.. sebab kes dia dikira kritikal..

Ni crita kawan sekolah aku pulak, anak dia baru 2 bulan lebih sekarang ni.. pun kena ceaser tapi kisah dia lagi sadis dari aku.. dia pun anak first macam aku.. lambat sehari dari due date trus menyerah diri kat hospital.. dia ni beranak kat hospital ampang.. 3 kali induce tapi still xterbuka jalan.. sama macam kes aku.. tapi aku 2 kali je.. pastu doc pecahkan air ketuban untuk bagi cepatkan bukaan.. tapi sama je.. xde ape2 perubahan.. doc still bagi harapan dapat bersalin normal.. so dia kena vacum.. tapi sama.. masih xberjaya.. last sekali baru ceaser.. kesian gila.. aku ni 2 kali induce pun tak tahan terus ceaser ni dia sampai 4 step.. dia cakap xtau pun boleh request untuk terus ceaser.. ke government xboleh ehh?? xtau plak aku.. tapi nasib baik mak n baby selamat.. alhamdulillah.. tapi aku agak pelik la kenapa doc sanggup amik risiko.. ke diorang duk tengah praktikal.. doc pelatih ke ape.. entah la..

So dari pengalaman aku dan pemerhatian aku.. kalau lewat sehari tapi still xrasa sakit.. pegi jumpa doc pun belum ada apa2 tanda.. ko balik la rumah xyah nak innocent sangat pegi serah diri kat hospital.. kang jadi bahan ujikaji plak.. macam cousin aku pun dia lepas due gak.. doc bagi masa 7 hari.. kalau lepas seminggu dari due pun still xberanak baru pegi hospital..

lagi satu nak pesan.. kalau dah lama sangat tunggu tapi still xterbuka jalan.. request la kat doc nak scan.. macam kes aku, baby dah terbelit tali pusat.. memang dia genggam je tali pusat dia tu.. kat leher pun terbelit skali.. memang bahaya la kalau kes macam ni.. tercekek baby tu kang naya.. lau dah macam memang confirm la xleh normal.. xde space baby nak bergerak..

Dah khatam la kot crite aku nih.. dah 4 episode boleh buat drama dah.. nanti aku update pasal pantang pulak.. kalau aku rajin la kan.. hehe

No comments: