Tuesday 29 March 2011

Tips to secure facebook account o.0





bile dah berkali2 kna hacked mesti fobia ann .. mesti fikir camne nk wat account kite secure =.= .. ni saya nk bagi tips yg saya guna .. Alhamdulillah lepas saya wat smua ni dah xkna hack da .. :))


first skali perlu buat jgn guna email yg sama lgi .. hooo .. aiyoooo .. hehe .. tp kalau rasa syg boleh je guna email yg lama tp tukar la security question tu .. guna soalan yg susah org nk agak .. contohnya fav uncle ke ? fav cousin ke ? mesti susah nk teka ann .. letak plak nama yg panjang bagai tu ..


knape ?? sbb saya dah bnyk pengalaman da .. kawan2 yg acc kena hacked mesti jawab soalan kat mane honeymoon .. kan senang je nk teka .. paris, new york , pulau perhentian n bla bla bla .. haa pada sesape yg mmg jwb soalan tu cepat2 tukar yee .. :))


yg ke-2  jgn guna nama, tarikh lahir ataupun nama bf/gf sbagai password .. utk dapat password yg strong password tu mesti ada nombor, huruf kecik n huruf besar, dan jugak simbol .. contohnya macam ni .. s7s@N3# .. 

sbb ape tau .. hacker yg xbertauliah saja yg guna cara teka2 yg mcm saya ckp mula2 tdi tu ..
kalau real hacker dia akan guna software utk dapatkan passwd kite .. so dgn guna strong passwd risiko nk kna hacked tu lambat la sket ..+.+



lepas dah buat strong passwd satu lgi cara ni haa .. kat fb kan ade cara nk secure account .. ikut je step by step  ..  kat sini .. HELP CENTER>SECURITY .. satu lagi buat private email yg kite guna utk login .. sbb melalui email la hacker2 jahat tu buat kerja jahat mereka !



lgi satu tangan tu jgn la gatal sngt nk klik mcm2 kat fb tu .. like2 bagai tu .. sesetengah tu virus atau spam .. dan jgn maen game dlm fb .. contohnye zynga poker .. maen game camtu senang terdedah ngan risiko dihack .. btul ni saya bukan main2 ..



akhir kata lau buat step2 kat ats tu anda akan boleh senyum lebar da lepas tu .. :))
mcm ni haaa .. hehehe ..


comei nyee tenyum .. :))

No comments: