Wednesday 28 January 2015

Rania 8 bulan

Assalamualaikum..


Hari ni 28/Jan/2015 cukup lah anakda ibu 8 bulan.. wahh dah besar dah sitenit ibu.. kejap je rasa.. sakit beranak pun masih terasa lagi nih.. hehe over.. dia ni kan xtau la ikut sape.. kecik cinonet je.. montok gitu.. dia yang perasan besar tu suka nak jalan.. kena pimpin la kan.. atau bila dia berdiri memang nampak macam anak patung je.. alahai geram.. siti la cakap ania ni macam anak patung.. kecik cenonet je..

Rania start boleh merangkak 6 bulan lebih.. masa aku balik kb 13 Dec anak sedara aku kahwin tu dia dah start bangun2 dah.. merangkak dua tiga lagkah pastu jatuh.. pastu time tu jugak dia belajar berdiri.. ko bayangkan si kecik 6 bulan belajar berdiri.. dah la kecik orang nya.. belagak betul.. dia start berdiri pegang bantal, dinding, badan ibu ayah bila kami baring.. lepas balik kl dia macam dah teror sikit.. dah boleh merangkak betul2 dah.. pastu start nak berdiri dekat sofa..

Masuk umur 7 bulan merangkak dah laju.. siap boleh merayau cari ibu kat dapur dah.. pastu pegi main sorang2 kat dalam bilik.. teror sangat la tu.. rumah ada 3 bilik so aku memang suka buka semua pintu untuk perudaraan konon nya.. so si tenit ni suka la menjelajah keliling rumah.. aku pun start letak nia dalam walker masa umur 6 bulan lebih gak.. masa balik kb tu, amik kat rumah siti buat balik kl.. walker turun temurun tu.. haha

Bab makan pulak aku start bagi makan bubur nasi lepas pegi checkup 6 bulan.. nurse nasihatkan bagi anak makan bubur nasi awal.. gilir2 dengan buah xpe.. kalau lambat perkenalkan nasi nanti baby xnak atau xsuka makan nasi.. nak makan buah je.. buah kan manis.. sedap.. betul la ape yang nurse tu cakap.. masa awal2 aku bagi nia bubur nasi, dia macam xsuka sangat.. makan tapi lambat la nak habiskan 1 mangkuk tu.. kalau buah kejap je dia makan.. suap telan suap telan.. tapi bila dah lama2 dia ok dah.. bila dan makan nasi baru la badan dia naik sikit.. nampak la makin bulat pastu makin berat..

Setiap hari aku akan bekal kan nia 1 mangkuk bubur nasi untuk dia makan pagi.. petang pulak aku bagi dia 2 kiub buah.. bubur nasi nia aku buat simple2 je.. aku masak stock ayam awal2 buat macam chicken broth letak garlic and ginger banyak2 pastu renehkan lama2.. amik sup dia je simpan buat kiub.. so selalu aku masak bubur aku letak 2 kiub stock ayam 2 kiub sayur, selalu aku letak carrot atau broccoli.. letak isi ayam sikit.. kalau malas nak defrost ayam aku letak ikan bilis yang dah blend tu..

 
Memang senang sangat keje buat stock macam ni.. ibu2 berkerja aku suggest buat la stock macam ni.. so time nak masak tu xde la amik masa lama nak kupas sayur nak potong ayam bagai kan.. campak2 je siap.. bubur pun ada la rasa gak kan.. sebab dah masuk stock ayam tu.. setakat ni rania memang suka la makan nasi.. ehh suka makanan dia suka.. haha.. memang kuat makan dak tecit ni.. kalau makanan kat tangan dia jangan harap nak amik balik ye.. melalak marah2 nanti..

Sekarang ni kepandaian baru dia marah2 orang.. dia punya menjerit tu boleh membuatkan ibu hilang kesabaran.. pastu sekarang dah pandai kalau kita marah dia terus buat muka cebik pastu nangis.. memang kena usik la kan.. haha.. pastu dah pandai tepuk tangan.. tengah minum susu nak sleep pun boleh tepuk tangan.. haha.. comel angat yer tu.. pastu dah pandai kiss ibu.. lau dia kiss memang stock air liur atas muka la.. haha..


Ni gambar weekend hari tu otw balik dari Kedah.. collapse terus.. sebelum masuk kereta tu dia ok sengeh2 lagi.. masuk kereta aku baringkan kat bantal terus pejam mata tido.. wahh kalau macam ni selalu bahagia mak kau nak.. nak tido letak kepala terus gone.. letih sangat la tu.. tu laa sape suruh xnak tido.. nak main je.. seronok jumpa cousin ye sayang..

Tengah taip ni rasa rindu plak.. hehe.. saiko.. rindu nyee nak peluk2 tium dia tu.. amboi panjang nau membebal kali ni.. haha..

Sekian

No comments: