Friday 10 July 2015

Sambal Tumis Ikan Bilis Petai

Assalamualaikum..

Semalam masak sambal tumis ikan bilis petai untuk berbuka.. first time masak ni.. sedap la pulak.. hehe.. puji diri sendiri.. tapi betul la.. ayah nia makan sampai bertambah.. dia xmakan petai dia amik sambal bilis je makan dengan kuah gulai daging.. katanya sambal sedap.. tu yang makan bertambah..



Mesti korang ingat aku gila petai kan.. asyik masak petai je.. haha.. sebenarnya xde la gila sangat pun.. tapi makan lah.. petai ni atok ania yang bawakkan masa datang kl hari tu.. otw dari kb ke kl tu kan ramai yang jual petai tepi jalan.. dia singgah belikan.. aku dah ada ni makan la.. nak harap aku beli sendiri tu xpenah kot.. haha.. tapi sebab aku dah pandai masak petai ni nanti boleh beli sendiri.. heheh

Aku dulu xmakan petai, start makan masa sekolah menengah masa kat rumah mak sedara.. sepupu ajarkan makan petai dengan budu.. tapi start makan gigit sikit2 jelaa.. kan rasa dia pahit.. hehe.. aku xmakan sebab kat rumah xbiasakan makan ni.. mak aku xmakan petai.. mana lah kitorang anak2 ni nak makan.. mak aku suka makan buah kerdas tu.. tapi tu pun aku xpenah makan.. xpenah try.. huhu..

Tapi sekarang aku paling suka nasi lemak sambal ikan bilis petai.. start aku makan masa kerja kat megan avenue ni lah.. dulu 3 years back ada makcik jual nasi lemak pagi2 depan bank of china tu.. sedappp nasi lemak dia.. memang beratur la orang pagi2.. lau lambat sikit memang xmendapat la.. dalam 9 lebih tu dah abes dah.. lau ada pun kuih muih jelaa.. selain nasi lemak mee goreng bihun goreng dia pun sedap.. aku selalu beli nasi lemak sambal bilis petai dia la.. sambal dia sedap sangat.. kaler dia pun lain merah cantik macam terang sikit.. xtau nak describe macam mana.. haha.. aku selalu beli memang xletak la sambal nasi lemak tu.. cukup dengan sambal bilis petai tu je.. tapi yang aku xsuka sikit pasal nasik lemak makcik tu sebab ikan bilis dia yang jenis banyak kepala.. aku nye xmakan kepala bilis.. memang kutip buang satu2 la..
Tapi beli jugak sebab suka.. hehe

Tapi sekarang makcik tu dah xde ye.. lama dah xde sejak mpaj selalu buat operasi.. dah lebih setahun kot.. setahun tu jugak aku kempunan nasi lemak sambal bilis petai.. xpenah jumpa orang lain jual.. sampai la baru2 ni sebelum puasa.. aku try singgah kedai makan kat medan selera teratai sebelah petronas mcd flamingo hotel tu.. sebab aku tengok ctu pagi2 mesti ramai orang.. kat ctu ada jual.. xde la rasa sama ngan yang jual dekat office tu tapi ok la sedap gak sambal dia.. sempat beli 2 kali je.. pastu dah puasa.. sekarang ni teringin boleh buat sendiri je.. xyah nak kempunan bertahun.. kahkah..


Ni Lauk berbuka hari isnin kot.. aku buat sambal telur hancur.. xde la hancur sangat macam scramble egg tu.. tapi telur tu pecahkan terus dalam sambal.. memang sedap lagi2 kalau sambal tu sedap ni.. ni yang aku buat ni kurang kick sikit.. sambal kering kena lebihkan sambal.. yang aku buat hari tu lebihan sambal ayam masak merah aku pecahkan sebiji telur dalam tu.. makan ngan nasi panas2 menang heaven.. aku makan sahur tu je.. selera plak sampai bertambah.. pregnant kali ni aku memang hantu sambal.. sebenarnya aku suka makan pedas.. kalau xpedas putus selera.. hehe.. panjang pulak bebel kali ni.. lepas ni xtau la berkesempatan update ke x.. akan ku cuba.. caiyokk caiyokkk..


No comments: