Wednesday 1 July 2015

Lauk Berbuka

Assalamualaikum..

Aku hari2 masak.. sejak puasa ni baru 2 kali beli makanan kat bazar ramadhan.. kali pertama hari kedua puasa aku beli nasi kerabu RM 7 sebungkus.. 1 plastik polistrin tulaa.. lauk daging bakar n telur masin.. ayah rania plak beli nasi beriani ayam merah.. nasi kerabu aku so2 je.. sebab aku kureng sikit nasi kerabu sambal tumis.. aku lebih prefer nasi kerabu sambal ikan dengan kelapa kering tu.. lagi best wooo.. makan plak ngan solok lada.. bagi pedas sikit perghhhh.. macam mak aku selalu buat kalau kat kampung.. tapi aku xreti la plak.. lagipun leceh sikit nak buat setakat makan sorang.. laki aku plak kureng nasi kerabu sebab dia kan xmakan sayur.. ulam ulaman semua tu mana dia makan.. -___-

Pastu kali ke2 lupa bila tapi malas n xlarat nak masak so ayah nia g beli je kat bazar.. Aku xpegi pun.. pesan beli nasi tomato je.. ayah nia macam biasa nasi beriani.. tapi kali ni ayam masak merah pedas gile kot.. xleh nak makan.. masing2 makan sikit je.. pastu buang.. membazir.. lepas tu terus malas nak beli lagi.. baik masak kat rumah.. letih cane pun masak gak.. simple pun xpe asal kenyang dan xmembazir..


Ni lauk berbuka hari sabtu lepas.. hari minggu masak lebih sikit.. kali ni tercapai nak masak ikan bawal 3 rasa ala thai.. alhamdulillah sedap.. senang je nak buat nye.. aku dah 2 kali masak ni.. isnin masak lagi atok siti ania datang.. ayahsu dengan ayahcik pun ada sekali.. so masak ikan bawang 3 rasa dengan ayam masak merah.. selalu aku buat masak merah versi kering je.. ayam berlado macam tu.. ayah nia pun suka.. kali ni aku masak versi berkuah letak serai semua tu.. sedapp.. nanti aku share resepi senang lain kali lau lupa.. kehkeh..

ikan dah tenggelam disebalik nenas dan daun limau purut.. haha

ayam berlado..

Apesal la kualiti gambar aku burok sangat.. S3 ni dah uzur kot.. ehh ada kena mengena ke?? haha.. kali kedua masak xamik gambar.. yelaa kan mesti kontrol depen mak mertua.. malu la kan amik gambar lepas masak.. kahkah..sebab ayah nia kureng ikan so buatkan dia ayam berlado.. ni untuk sahur skali.. nanti tambah telur dadar je.. untuk si kenit nia ibu masakkan sup sayur dengan suhun.. suka pulak dia makan.. nia sekarang bukan main susah lagi nak makan.. pastu xnak suap nak makan sendiri.. waaa nagis mak kau.. tension tau setiap kali makan sepah2.. dahtu masuk mulut dua tiga biji je nasi.. yang terpelanting keluar xterkira.. sobss.. bertabahlah..

No comments: