Sunday, 10 July 2011

Puding gula hangus a.k.a caramel pudding ..


Assalamualaikum .. 

Insomnia datang lagi .. ahahaha .. xde ni haa .. nak cite .. disebabkan keboringan sebab xleh tido .. pukul 4 pagi semalam saya pun berperang didapur buat puding gula hangus a.k.a caramel pudding .. saya tersangat lah suka makan puding ni .. nak buat nye xde la susah pun .. bahan2 pun xsusah nak cari .. benda yang dah ada kat rumah ..

amacam .. terliur x .. hehe ..

Bahan-bahan :-

(caramel)
3 tsp gula pasir
1/4 cawan air panas

(puding)
4 biji telur
1 tin susu cair
2 sudu esen vanilla
2 sudu tepung custard/jagung
2 sudu susu pekat/gula

Cara membuatnya :-

Untuk membuat caramel .. panaskan gula diatas api yang sederhana sehingga menjadi warna coklat dan mendidih .. tutup api kemudian masukkan air panas dan kacau sehingga sebati .. selepas itu bolehlah masukkan caramel tadi ke dalam loyang ..

Untuk membuat puding pula .. pukul telur bersama esen vanilla .. setelah agak kembang masukkan tepung custard dan susu pekat .. apabila semua sudah sebati masukkan susu cair dan pukul sehingga kembang .. selepas itu masukkan adunan kedalam loyang yang telah diletak caramel tadi .. kukus selama 15-20 minit ..

Bila puding dah masak sejukkan didalam peti sejuk .. saya buat tadi xambik masa yang lama pun .. lepas 2 ke 3 jam saya dah keluarkan dan telengkupkan (betul ke ayat tu) keatas mangkuk yang comel supaya caramel tu berada diatas .. dah siap n bolehlah dimakan .. yeayyy .. hehe ..

p/s: hidangan untuk 4 orang ..

2 comments:

NormaLiza Mah said...

singgah utk komen , klik, tgk entry...
salam perkenalan...
singgah2 utk klik + tabung.....
terjah seketika di laman saya dan klik2....

Nana Hussin said...

huhu .. thanks kak .. insyaallah kak .. t saya jenguk2 ..