Monday 24 November 2014

Pengalaman Bersalin Ceaser Part III

Assalamualaikum..

Hewwheww.. hari ni rasa ada semangat plak nak sambung cite.. semoga aku terus bersemangat macam ni la di masa depan.. kehkeh.. entah2 ada yg tertido jap lagi.. dah la xcukup tido nih.. ok sambung cite.. aku dah keluar bilik bedah around 3.30 pm.. masa tengah jahit tu aku ada la intai2 sikit.. ngeri ok.. nampak tangan doc duk tarik2 benang.. kat tangan penuh darah.. terus aku tutup mata xkuasa nak tengok.. perut kita ni kan 7 lapis, so lapisan yang dalam tu memang kena jahit.. lapisan luar tu je gam.. mmg orang panggil gam ke ahh?? entah la.. huhu..

Dah siap semua tu, dah cakap thank you kat semua, nurse pun tolak keluar.. keluar je pintu ramai la yang menunggu kat luar.. happy sangat tengok orang2 tersayang setia menunggu.. ehh macam dah cite keluar bilik bedah kan.. hahaha.. hentam saja lah labuuuuu..

Kat ward tu aku kena duduk bawah lampu kuning tu untuk kekalkan suhu badan.. husband datang sengih2 tanya dah tengok baby.. dah tengok tadi nurse tunjuk tapi kejap jelaa.. pastu nurse bawak baby untuk try nyusu and nurse ajar sekali cara nak bagi baby susu.. yelaa first time kan.. iols xreti.. baby pun masih xreti.. dia dah pandai hisap tapi gelojoh pastu marah2.. haha

welcome to the world baby !!





Masa ni memang xrasa sakit lagi.. ubat bius xhilang lagi.. memang xrasa kaki lagi.. petang tu baru lah mula rasa kaki.. dah boleh gerak2 kaki sikit.. doc cakap bila dah boleh bergerak dan bangun dari katil..dah boleh masuk bilik sendiri dah xyah duduk ward lagi.. so petang tu aku kuatkan semangat bangun.. nurse tolonglah ye.. anje angat ase.. haha.. sakittt tu memang sakit tapi tahan.. so malam tu boleh tido dalam bilik.. malam pertama, baby good sangat.. tido je xbangun xmerengek pun.. baby nak bagi ibu rehat la kan..

Hari kedua lepas bersalin dan hari ke empat kat hospital, mil n fil datang pagi tu aku blum mandi pun lagi.. mil la ambik kan aku air untuk basuh muka gosok gigi semua.. aku xlarat nak bangun.. sakit sangat.. nak duduk pun sakit.. ngiring memang xboleh laa.. pastu xleh batuk dan bersin.. kena tahan ok.. seksa ok nak kena tahan.. pagi tu aku siap mintak ubat tahan sakit dengan nurse..

Petang tu baru nurse datang buang drip untuk kencing.. haaa ni lagi haru.. ko pakai drip ni terus hilang upaya untuk tahan kencing.. bila rasa nak terkencing tu.. trus keluar dah xboleh tunggu2 dah.. lek je aku kencing atas katil dah la baru mandi ganti baju semua.. dah la nurse yang tolong pakaikan.. i is malu ok.. tebal je rasa muka kena panggil nurse lagi.. so kena belajar kencing dulu baru boleh keluar hospital..

Lepas maghrib doc datang check, bukak plaster kat luka tu.. doc cakap kalau dah boleh bangun sendiri pegi bilik air.. baru boleh balik rumah.. hemmm.. aku pun berlatih la bangun sendiri tanpa bantuan.. malam tu pulak si rania dah start buat perangai nangis nak dukung.. ibu nya ni nak bangun duduk pun susah nak oi.. so ayah rania la duk dukung dodoi dia.. kejung je aku tengok ayah nia dukung baby.. hahaha

Pagi esok nya tu aku kuatkan semangat, bangun sendiri, mandi tukar baju.. Alhamdulillah.. ibu kuat orang nya.. kahkah.. nak balik punya pasal kan.. 5 hari duk hospital.. phewww melambung lambung bil ngko.. doc datang check pagi tu, semua dah ok.. baby pun dah checkup, sihat alhamdulillah, xde kuning, dah suntik 3 serangkai, dan dah sunat sekali.. so tengahari dah boleh check out.. yeayyy


BERSAMBUNG


No comments: