Thursday 13 November 2014

Pengalaman Bersalin Ceaser

Assalamualaikum

Xtau mana nak mula, jadi aku cite dari awal lah.. Aku amik cuti awal 2 minggu dari due.. konon la kot2 terberanak awal.. hewheww.. due date aku 24/05/2014. Rania lahir 28/05/2014.. tension mak tau menunggu.. aku start cuti tu terus balik kb.. memang salah satu sebab amik cuti awal pun sebab memang rancang nak bersalin kat kampung.. aku expect beranak awal sebab banyak kes kawan2 dan keluarga aku yang anak first memang awal dari due date.. rupanya meleset sama sekali.. rania suka sangat duk dalam perut ibu.. pffffttttt

Ok, selama 2 minggu aku kt kb memang xde rasa sakit contraction. lau ada pun sikit2 je.. main2 jelaa.. tapi masa 22/05 tu aku perasan seluar aku basah.. aku xde rasa keluar air ke ape.. kencing dalam seluar memang x la kan.. so aku memang yakin tu air ketuban.. esoknya aku g check doc cakap xde ape2, memang dah sampai masa lau sakit je dah boleh bersalin.. so aku balik la dengan hampa. hampa la aku eksaited ingatkan dah boleh tengok baby.. lagipun kesian kat ayah rania yang ulang alik dari kl-kb.. aku lak xberanak lagi..

Lepas tu memang xde rasa sakit, tetap boleh tido dengan tenang.. kalau sakit pun kejap je.. sejam dua trus hilang.. sampai la dah lepas due.. so aku bincang ngan suami n mak mertua g check lagi.. pagi2 25/05 tu aku ngan suami trus pegi Pusat Perubatan An-Nisa.. hospital ni memang private hospital bersalin yang menjadi pilihan la lau kat Kelantan.. memang selalu penuh.. nak beranak pun kena ikut turn dik .. so doc scan pagi tu baby dah turun kebawah and air ketuban dah kurang.. terus doc check bukaan.. doc tanya xde rasa sankit ke? dah ada bukaan 1 cm.. trus gembira dan teruja.. yelaa 2 minggu kot tunggu.. tapi kan aku memang xde rasa sakit..

Dah masuk ward tu, dalam pukul 10 doc datang masukkan ubat induce.. kesan ubat 6 jam baru rasa.. tapi aku rasa dalam sejam tu dah rasa.. emmm memang sakit.. bila dah xtahan sangat suami panggil doc check bukaan masih 1 cm.. doc cakap xpa jangan stress mungkin malam ni baby keluar.. so aku pun chill jelaa kan.. sabar menunggu.. tapi malam tu aku tidur dengan lena sekali.. -____-

So pagi2 26/05 tu doc datang check bukaan tetap 1 cm.. lagi sekali masukkan ubat induce.. kali ni memang sakit sangat-sangat.. aku tahan je xnak panggil doc.. dah petang tu sakit sangat xtahan panggil jugak.. check bukaan tetap 1 cm jugak.. terus aku nangis .. xtahan sakit sangat.. sikit je lagi aku nak tendang doc.. huhu.. bila dah macam tu doc tnya nak induce lagi x.. lau nak pagi esok boleh buat lagi sekali.. tapi aku xnak.. mak mertua aku pun ckp xpe kalau xnak induce, ceaser jelaa.. takut induce lagi sekali pun sama je.. so doc cakap esok ceaser malam ni rehat dulu..

Masa aku pregnant tu aku memang xde ape2 masalah.. tukang urut pun cakap ok InsyaAllah senang nak beranak.. bidan kan dia tengok perut n pegang2 pun dia dah tau dah.. ikut pengalaman dia la kan.. tapi dah memang aku ditakdirkan xboleh beranak normal.. so sape lah kita ni nak menolak takdir kan.. aku redha je.. takut tu memang la takut.. first time plak tu.. Malam tu tido lena jugak la walaupun berdebar n mlm tu aku langsung xde rasa sakit.. family semua dah risau 2 hari masuk ward tapi still baby xnak keluar..

Macam dah panjang sangat dah entry ni.. BERSAMBUNG next entry.. :D

PART II
PART III
PART IV

No comments: